Mijn kind denkt in beelden – en dat is een kracht !
Kinderen die dingen op een andere manier zien – letterlijk en figuurlijk.
Misschien herken jij je kind al op de volgende pagina’s.
Zo niet? Geen zorgen – ook dan lees je waardevolle tips om het leren en leven thuis leuker en rustiger te maken.

💡 “Je kind is niet moeilijk – het leert en denkt gewoon op een andere manier.”
💡 “Wat lastig lijkt, is vaak gewoon een andere leerstijl.”
💡 “Het gaat niet om onwil, maar om een andere manier van informatie verwerken.”

🔍 Herken jij een beelddenker?
Dit zijn typische signalen:
✨ Kan veel onthouden via beelden, maar vergeet verbale uitleg.
✨ Wordt snel overprikkeld bij te veel woorden of uitleg.
✨ Heeft een rijke fantasie, maakt creatieve oplossingen.
✨ Zegt vaak: “Ik weet het wel, maar ik kan het niet uitleggen.”
✨ Draait letters als b en d regelmatig om, vergeet letters, of schrijft cijfers in spiegelbeeld.
Veel beelddenkers zijn visueel sterk, maar lopen juist vast op ‘gewone’ schooltaken zoals lezen, schrijven of rekenen.


🔍 Herken jij een beelddenker?

💭 Vraag eens aan je kind:
“Denk eens aan jouw lievelingsplek…”
Let dan goed op waar het naartoe kijkt:
🔼 Omhoog? → Grote kans dat je kind in beelden denkt. Het ‘ziet’ de plek voor zich.
🔄 Opzij? → Misschien hoort het weer de geluiden van die plek.
🔽 Omlaag? → Het voelt wat het daar voelde: rust, warmte, spanning?
✨ De richting van de ogen zegt vaak meer dan woorden.
Beelddenkers denken niet met zinnen – ze denken met plaatjes, kleuren, sfeer.
🏫 Wat werkt goed thuis ?

🧩 Maak een visuele dagplanning samen met je kind.
🎲 Gebruik spel, filmpjes of kleuren om te leren.
🖍️ Laat je kind tekenen, bouwen of naspelen wat het leert.

Emma (6) leerde klok kijken via gekleurde post-its.
Groen was ochtend, blauw middag, oranje avond. Dat werkte !
🏫 Hoe kun je met school samenwerken?
👩🏫 Leg aan de leerkracht uit hoe jouw kind leert.
🎓 Vraag of er visuele hulpmiddelen gebruikt mogen worden..
🎧 Bespreek hulpmiddelen zoals een koptelefoon of wiebelstoel
Deze helpen om overprikkeling of onrust te verminderen, zonder te storen.
💬 Plan regelmatig een kort oudergesprek
Niet alleen bij problemen – maar om samen bij te sturen, te evalueren en te vieren wat goed gaat.

🌟 Voorbeelden uit de Praktijk

📘 Lotte (8) had moeite met rekenen. Sommen op papier gaven haar stress en ze raakte snel afgeleid. Haar vader besloot het anders aan te pakken: hij gebruikte LEGO-steentjes om optelsommen te visualiseren. Rood stond voor tientallen, geel voor eenheden.
Door te bouwen met sommen, begreep Lotte eindelijk wat ze deed – en waarom. Na een paar weken wilde ze zelfs zelf sommen maken. Leren werd een spel.

📘 Julia (10) raakte overprikkeld bij groepswerk.
Met een koptelefoon, een eigen planning en een rustige werkplek werkte ze zelfstandig – en scoorde hoger dan ooit tevoren.

📘 Noah (5) kon letters niet onthouden tot zijn moeder ze aan kleuren koppelde.
Elke klank kreeg een kleurtje.
Binnen twee weken kende hij het alfabet en begon hij spontaan woorden te vormen.

📘 Bram (7) had een hekel aan taal. Hij kon lezen, maar begreep de opdrachten niet en had moeite met spelling.
Zijn moeder ontdekte dat hij gek was op toneelspelen. Samen gingen ze zinnen oefenen door ze uit te spelen met knuffels.
Door personages te gebruiken, kon Bram ineens wél onthouden hoe een zin in elkaar zat.
Bij de dictees mocht hij een stripverhaal tekenen van zijn verhaal – en hij scoorde plots een voldoende.

📘 Yara (10 werd snel boos of verdrietig, vooral na school. Haar ouders begrepen eerst niet waarom. Toen ze samen een ‘emotiemeter’ tekenden – van 1 (heel rustig) tot 10 (paniek) – kon Yara dagelijks aangeven hoe ze zich voelde.
Hierdoor kon Yara zelf aangeven wanneer ze pauze nodig had. Er kwam meer rust en begrip thuis.
Een emotiedagboek hielp haar ook om haar hoofd weer leeg te maken !
👪 Ervaringen van Ouders
We vroegen ouders wat er veranderde toen ze ontdekten dat hun kind een beelddenker is – én ze de tips uit het ‘handboek ‘Beelddenken voor Ouders’ gingen toepassen.
Ze voelden zich niet langer machteloos, maar kregen woorden, herkenning en vooral praktische handvatten.
Hieronder lees je hoe kleine aanpassingen voor grote doorbraken zorgden – thuis én op school.
Wil je weten of je kind een beelddenker is, doe de test hier !

“Ik had altijd het gevoel dat mijn dochter ‘traag’ was. Maar nu zie ik dat ze op haar eigen manier razendsnel denkt. We werken nu met tekeningen en visuele stappen – en ze bloeit op.”
– Moeder van Elin (7)
“Ik dacht dat mijn zoon gewoon koppig was.”
“Hij deed nooit wat ik vroeg en vergat steeds simpele dingen. Toen we ontdekten dat hij een beelddenker is, viel alles op z’n plek. Nu gebruiken we pictogrammen voor ochtendtaken en oefent hij sommen met blokjes. Het is geen koppigheid – het is gewoon een andere manier van denken.”
— Moeder van Max (6)
“Mijn zoon kreeg telkens te horen dat hij niet luisterde. Maar hij begreep de uitleg gewoon niet op die manier. Nu hij filmpjes en schema’s mag gebruiken, gaat het stukken beter.”
– Vader van Daan (8)
“De juf dacht dat ze dromerig was.”
“Onze dochter kreeg te horen dat ze ‘niet goed oplette’ en vaak zat te tekenen tijdens de les. Maar toen we uitlegden dat tekenen haar helpt om informatie te verwerken, mocht ze haar eigen aantekeningen maken met tekeningen. Sindsdien onthoudt ze meer en voelt ze zich eindelijk begrepen.”
— Vader van Sofie (9)
“Beelddenken gaf ons als gezin zoveel inzicht. Niet alleen ons kind, maar ook ikzelf bleek een beelddenker! We begrijpen elkaar nu echt.”
– Moeder van Jip (6)
“Ik begreep eindelijk mezelf ook beter.”
“Toen mijn zoon getest werd als beelddenker, herkende ik zóveel van mezelf. Ik had vroeger precies dezelfde problemen met school en uitleg. We zijn nu samen op zoek naar wat voor ons werkt – en dat voelt als thuiskomen. Dit proces is niet alleen voor hem helend, maar ook voor mij.”
— Moeder van Elias (8)
📘 Nieuwsgierig naar meer ?
Ik hoop dat deze blog je helpt om met andere ogen naar je kind te kijken.
Niet als lastig, druk of onhandig – maar als uniek, visueel en krachtig.
Beelddenkers hebben geen andere aanpak nodig omdat ze niet meekomen,
maar omdat ze juist zó anders denken dat ze een andere ingang verdienen.
Gun jezelf en je kind de ruimte om samen te ontdekken wat wél werkt.
Stap voor stap. Met beelden. En met vertrouwen.
In het uitgebreide handboek ‘Beelddenken voor Ouders’
Met maar liefst 85 pagina’s vol inzichten en tips!
Leer je stap voor stap:
✅ Wat beelddenken precies is – en hoe je het herkent bij je kind
✅ Hoe je thuis én op school kunt ondersteunen met simpele aanpassingen
✅ Hoe je omgaat met overprikkeling, frustratie en faalangst
✅ Hoe andere ouders het hebben aangepakt – met eerlijke, herkenbare verhalen
👉 Bestel nu en ontdek hoe jij je kind écht kunt helpen leren op zijn of haar eigen manier.

Jij kan het verschil maken !
Mijn kind denkt in beelden – en dat is een kracht !
Kinderen die dingen op een andere manier zien – letterlijk en figuurlijk.
Misschien herken jij je kind al op de volgende pagina’s.
Zo niet? Geen zorgen – ook dan lees je waardevolle tips om het leren en leven thuis leuker en rustiger te maken.

💡 “Je kind is niet moeilijk – het leert en denkt gewoon op een andere manier.”
💡 “Wat lastig lijkt, is vaak gewoon een andere leerstijl.”
💡 “Het gaat niet om onwil, maar om een andere manier van informatie verwerken.”

🔍 Herken jij een beelddenker?
Dit zijn typische signalen:
✨ Kan veel onthouden via beelden, maar vergeet verbale uitleg.
✨ Wordt snel overprikkeld bij te veel woorden of uitleg.
✨ Heeft een rijke fantasie, maakt creatieve oplossingen.
✨ Zegt vaak: “Ik weet het wel, maar ik kan het niet uitleggen.”
✨ Draait letters als b en d regelmatig om, vergeet letters, of schrijft cijfers in spiegelbeeld.
Veel beelddenkers zijn visueel sterk, maar lopen juist vast op ‘gewone’ schooltaken zoals lezen, schrijven of rekenen.


🔍 Herken jij een beelddenker?

💭 Vraag eens aan je kind:
“Denk eens aan jouw lievelingsplek…”
Let dan goed op waar het naartoe kijkt:
🔼 Omhoog? → Grote kans dat je kind in beelden denkt. Het ‘ziet’ de plek voor zich.
🔄 Opzij? → Misschien hoort het weer de geluiden van die plek.
🔽 Omlaag? → Het voelt wat het daar voelde: rust, warmte, spanning?
✨ De richting van de ogen zegt vaak meer dan woorden.
Beelddenkers denken niet met zinnen – ze denken met plaatjes, kleuren, sfeer.
🏫 Wat werkt goed thuis ?

🧩 Maak een visuele dagplanning samen met je kind.
🎲 Gebruik spel, filmpjes of kleuren om te leren.
🖍️ Laat je kind tekenen, bouwen of naspelen wat het leert.

Emma (6) leerde klok kijken via gekleurde post-its.
Groen was ochtend, blauw middag, oranje avond. Dat werkte !
🏫 Hoe kun je met school samenwerken?
👩🏫 Leg aan de leerkracht uit hoe jouw kind leert.
🎓 Vraag of er visuele hulpmiddelen gebruikt mogen worden..
🎧 Bespreek hulpmiddelen zoals een koptelefoon of wiebelstoel
Deze helpen om overprikkeling of onrust te verminderen, zonder te storen.
💬 Plan regelmatig een kort oudergesprek
Niet alleen bij problemen – maar om samen bij te sturen, te evalueren en te vieren wat goed gaat.

🌟 Voorbeelden uit de Praktijk

📘 Lotte (8) had moeite met rekenen. Sommen op papier gaven haar stress en ze raakte snel afgeleid. Haar vader besloot het anders aan te pakken: hij gebruikte LEGO-steentjes om optelsommen te visualiseren. Rood stond voor tientallen, geel voor eenheden.
Door te bouwen met sommen, begreep Lotte eindelijk wat ze deed – en waarom. Na een paar weken wilde ze zelfs zelf sommen maken. Leren werd een spel.

📘 Julia (10) raakte overprikkeld bij groepswerk.
Met een koptelefoon, een eigen planning en een rustige werkplek werkte ze zelfstandig – en scoorde hoger dan ooit tevoren.

📘 Noah (5) kon letters niet onthouden tot zijn moeder ze aan kleuren koppelde.
Elke klank kreeg een kleurtje.
Binnen twee weken kende hij het alfabet en begon hij spontaan woorden te vormen.

📘 Bram (7) had een hekel aan taal. Hij kon lezen, maar begreep de opdrachten niet en had moeite met spelling.
Zijn moeder ontdekte dat hij gek was op toneelspelen. Samen gingen ze zinnen oefenen door ze uit te spelen met knuffels.
Door personages te gebruiken, kon Bram ineens wél onthouden hoe een zin in elkaar zat.
Bij de dictees mocht hij een stripverhaal tekenen van zijn verhaal – en hij scoorde plots een voldoende.

📘 Yara (10 werd snel boos of verdrietig, vooral na school. Haar ouders begrepen eerst niet waarom. Toen ze samen een ‘emotiemeter’ tekenden – van 1 (heel rustig) tot 10 (paniek) – kon Yara dagelijks aangeven hoe ze zich voelde.
Hierdoor kon Yara zelf aangeven wanneer ze pauze nodig had. Er kwam meer rust en begrip thuis.
Een emotiedagboek hielp haar ook om haar hoofd weer leeg te maken !
👪 Ervaringen van Ouders
We vroegen ouders wat er veranderde toen ze ontdekten dat hun kind een beelddenker is – én ze de tips uit het ‘handboek ‘Beelddenken voor Ouders’ gingen toepassen.
Ze voelden zich niet langer machteloos, maar kregen woorden, herkenning en vooral praktische handvatten.
Hieronder lees je hoe kleine aanpassingen voor grote doorbraken zorgden – thuis én op school.
Wil je weten of je kind een beelddenker is, doe de test hier !

“Ik had altijd het gevoel dat mijn dochter ‘traag’ was. Maar nu zie ik dat ze op haar eigen manier razendsnel denkt. We werken nu met tekeningen en visuele stappen – en ze bloeit op.”
– Moeder van Elin (7)
“Ik dacht dat mijn zoon gewoon koppig was.”
“Hij deed nooit wat ik vroeg en vergat steeds simpele dingen. Toen we ontdekten dat hij een beelddenker is, viel alles op z’n plek. Nu gebruiken we pictogrammen voor ochtendtaken en oefent hij sommen met blokjes. Het is geen koppigheid – het is gewoon een andere manier van denken.”
— Moeder van Max (6)
“Mijn zoon kreeg telkens te horen dat hij niet luisterde. Maar hij begreep de uitleg gewoon niet op die manier. Nu hij filmpjes en schema’s mag gebruiken, gaat het stukken beter.”
– Vader van Daan (8)
“De juf dacht dat ze dromerig was.”
“Onze dochter kreeg te horen dat ze ‘niet goed oplette’ en vaak zat te tekenen tijdens de les. Maar toen we uitlegden dat tekenen haar helpt om informatie te verwerken, mocht ze haar eigen aantekeningen maken met tekeningen. Sindsdien onthoudt ze meer en voelt ze zich eindelijk begrepen.”
— Vader van Sofie (9)
“Beelddenken gaf ons als gezin zoveel inzicht. Niet alleen ons kind, maar ook ikzelf bleek een beelddenker! We begrijpen elkaar nu echt.”
– Moeder van Jip (6)
“Ik begreep eindelijk mezelf ook beter.”
“Toen mijn zoon getest werd als beelddenker, herkende ik zóveel van mezelf. Ik had vroeger precies dezelfde problemen met school en uitleg. We zijn nu samen op zoek naar wat voor ons werkt – en dat voelt als thuiskomen. Dit proces is niet alleen voor hem helend, maar ook voor mij.”
— Moeder van Elias (8)
📘 Nieuwsgierig naar meer ?
Ik hoop dat deze blog je helpt om met andere ogen naar je kind te kijken.
Niet als lastig, druk of onhandig – maar als uniek, visueel en krachtig.
Beelddenkers hebben geen andere aanpak nodig omdat ze niet meekomen,
maar omdat ze juist zó anders denken dat ze een andere ingang verdienen.
Gun jezelf en je kind de ruimte om samen te ontdekken wat wél werkt.
Stap voor stap. Met beelden. En met vertrouwen.
In het uitgebreide handboek ‘Beelddenken voor Ouders’
Met maar liefst 85 pagina’s vol inzichten en tips!
Leer je stap voor stap:
✅ Wat beelddenken precies is – en hoe je het herkent bij je kind
✅ Hoe je thuis én op school kunt ondersteunen met simpele aanpassingen
✅ Hoe je omgaat met overprikkeling, frustratie en faalangst
✅ Hoe andere ouders het hebben aangepakt – met eerlijke, herkenbare verhalen
👉 Bestel nu en ontdek hoe jij je kind écht kunt helpen leren op zijn of haar eigen manier.

Jij kan het verschil maken !
Mijn kind denkt in beelden – en dat is een kracht !
Kinderen die dingen op een andere manier zien – letterlijk en figuurlijk.
Misschien herken jij je kind al op de volgende pagina’s.
Zo niet? Geen zorgen – ook dan lees je waardevolle tips om het leren en leven thuis leuker en rustiger te maken.

💡 “Je kind is niet moeilijk – het leert en denkt gewoon op een andere manier.”
💡 “Wat lastig lijkt, is vaak gewoon een andere leerstijl.”
💡 “Het gaat niet om onwil, maar om een andere manier van informatie verwerken.”

🔍 Herken jij een beelddenker?
Dit zijn typische signalen:
✨ Kan veel onthouden via beelden, maar vergeet verbale uitleg.
✨ Wordt snel overprikkeld bij te veel woorden of uitleg.
✨ Heeft een rijke fantasie, maakt creatieve oplossingen.
✨ Zegt vaak: “Ik weet het wel, maar ik kan het niet uitleggen.”
✨ Draait letters als b en d regelmatig om, vergeet letters, of schrijft cijfers in spiegelbeeld.
Veel beelddenkers zijn visueel sterk, maar lopen juist vast op ‘gewone’ schooltaken zoals lezen, schrijven of rekenen.


🔍 Herken jij een beelddenker?

💭 Vraag eens aan je kind:
“Denk eens aan jouw lievelingsplek…”
Let dan goed op waar het naartoe kijkt:
🔼 Omhoog? → Grote kans dat je kind in beelden denkt. Het ‘ziet’ de plek voor zich.
🔄 Opzij? → Misschien hoort het weer de geluiden van die plek.
🔽 Omlaag? → Het voelt wat het daar voelde: rust, warmte, spanning?
✨ De richting van de ogen zegt vaak meer dan woorden.
Beelddenkers denken niet met zinnen – ze denken met plaatjes, kleuren, sfeer.
🏫 Wat werkt goed thuis ?

🧩 Maak een visuele dagplanning samen met je kind.
🎲 Gebruik spel, filmpjes of kleuren om te leren.
🖍️ Laat je kind tekenen, bouwen of naspelen wat het leert.

Emma (6) leerde klok kijken via gekleurde post-its.
Groen was ochtend, blauw middag, oranje avond. Dat werkte !
🏫 Hoe kun je met school samenwerken?
👩🏫 Leg aan de leerkracht uit hoe jouw kind leert.
🎓 Vraag of er visuele hulpmiddelen gebruikt mogen worden..
🎧 Bespreek hulpmiddelen zoals een koptelefoon of wiebelstoel
Deze helpen om overprikkeling of onrust te verminderen, zonder te storen.
💬 Plan regelmatig een kort oudergesprek
Niet alleen bij problemen – maar om samen bij te sturen, te evalueren en te vieren wat goed gaat.

🌟 Voorbeelden uit de Praktijk

📘 Lotte (8) had moeite met rekenen. Sommen op papier gaven haar stress en ze raakte snel afgeleid. Haar vader besloot het anders aan te pakken: hij gebruikte LEGO-steentjes om optelsommen te visualiseren. Rood stond voor tientallen, geel voor eenheden.
Door te bouwen met sommen, begreep Lotte eindelijk wat ze deed – en waarom. Na een paar weken wilde ze zelfs zelf sommen maken. Leren werd een spel.

📘 Julia (10) raakte overprikkeld bij groepswerk.
Met een koptelefoon, een eigen planning en een rustige werkplek werkte ze zelfstandig – en scoorde hoger dan ooit tevoren.

📘 Noah (5) kon letters niet onthouden tot zijn moeder ze aan kleuren koppelde.
Elke klank kreeg een kleurtje.
Binnen twee weken kende hij het alfabet en begon hij spontaan woorden te vormen.

📘 Bram (7) had een hekel aan taal. Hij kon lezen, maar begreep de opdrachten niet en had moeite met spelling.
Zijn moeder ontdekte dat hij gek was op toneelspelen. Samen gingen ze zinnen oefenen door ze uit te spelen met knuffels.
Door personages te gebruiken, kon Bram ineens wél onthouden hoe een zin in elkaar zat.
Bij de dictees mocht hij een stripverhaal tekenen van zijn verhaal – en hij scoorde plots een voldoende.

📘 Yara (10 werd snel boos of verdrietig, vooral na school. Haar ouders begrepen eerst niet waarom. Toen ze samen een ‘emotiemeter’ tekenden – van 1 (heel rustig) tot 10 (paniek) – kon Yara dagelijks aangeven hoe ze zich voelde.
Hierdoor kon Yara zelf aangeven wanneer ze pauze nodig had. Er kwam meer rust en begrip thuis.
Een emotiedagboek hielp haar ook om haar hoofd weer leeg te maken !
👪 Ervaringen van Ouders
We vroegen ouders wat er veranderde toen ze ontdekten dat hun kind een beelddenker is – én ze de tips uit het ‘handboek ‘Beelddenken voor Ouders’ gingen toepassen.
Ze voelden zich niet langer machteloos, maar kregen woorden, herkenning en vooral praktische handvatten.
Hieronder lees je hoe kleine aanpassingen voor grote doorbraken zorgden – thuis én op school.
Wil je weten of je kind een beelddenker is, doe de test hier !

“Ik had altijd het gevoel dat mijn dochter ‘traag’ was. Maar nu zie ik dat ze op haar eigen manier razendsnel denkt. We werken nu met tekeningen en visuele stappen – en ze bloeit op.”
– Moeder van Elin (7)
“Ik dacht dat mijn zoon gewoon koppig was.”
“Hij deed nooit wat ik vroeg en vergat steeds simpele dingen. Toen we ontdekten dat hij een beelddenker is, viel alles op z’n plek. Nu gebruiken we pictogrammen voor ochtendtaken en oefent hij sommen met blokjes. Het is geen koppigheid – het is gewoon een andere manier van denken.”
— Moeder van Max (6)
“Mijn zoon kreeg telkens te horen dat hij niet luisterde. Maar hij begreep de uitleg gewoon niet op die manier. Nu hij filmpjes en schema’s mag gebruiken, gaat het stukken beter.”
– Vader van Daan (8)
“De juf dacht dat ze dromerig was.”
“Onze dochter kreeg te horen dat ze ‘niet goed oplette’ en vaak zat te tekenen tijdens de les. Maar toen we uitlegden dat tekenen haar helpt om informatie te verwerken, mocht ze haar eigen aantekeningen maken met tekeningen. Sindsdien onthoudt ze meer en voelt ze zich eindelijk begrepen.”
— Vader van Sofie (9)
“Beelddenken gaf ons als gezin zoveel inzicht. Niet alleen ons kind, maar ook ikzelf bleek een beelddenker! We begrijpen elkaar nu echt.”
– Moeder van Jip (6)
“Ik begreep eindelijk mezelf ook beter.”
“Toen mijn zoon getest werd als beelddenker, herkende ik zóveel van mezelf. Ik had vroeger precies dezelfde problemen met school en uitleg. We zijn nu samen op zoek naar wat voor ons werkt – en dat voelt als thuiskomen. Dit proces is niet alleen voor hem helend, maar ook voor mij.”
— Moeder van Elias (8)
📘 Nieuwsgierig naar meer ?
Ik hoop dat deze blog je helpt om met andere ogen naar je kind te kijken.
Niet als lastig, druk of onhandig – maar als uniek, visueel en krachtig.
Beelddenkers hebben geen andere aanpak nodig omdat ze niet meekomen,
maar omdat ze juist zó anders denken dat ze een andere ingang verdienen.
Gun jezelf en je kind de ruimte om samen te ontdekken wat wél werkt.
Stap voor stap. Met beelden. En met vertrouwen.
In het uitgebreide handboek ‘Beelddenken voor Ouders’
Met maar liefst 85 pagina’s vol inzichten en tips!
Leer je stap voor stap:
✅ Wat beelddenken precies is – en hoe je het herkent bij je kind
✅ Hoe je thuis én op school kunt ondersteunen met simpele aanpassingen
✅ Hoe je omgaat met overprikkeling, frustratie en faalangst
✅ Hoe andere ouders het hebben aangepakt – met eerlijke, herkenbare verhalen
👉 Bestel nu en ontdek hoe jij je kind écht kunt helpen leren op zijn of haar eigen manier.

Jij kan het verschil maken !
Mijn kind denkt in beelden – en dat is een kracht !
Kinderen die dingen op een andere manier zien – letterlijk en figuurlijk.
Misschien herken jij je kind al op de volgende pagina’s.
Zo niet? Geen zorgen – ook dan lees je waardevolle tips om het leren en leven thuis leuker en rustiger te maken.

💡 “Je kind is niet moeilijk – het leert en denkt gewoon op een andere manier.”
💡 “Wat lastig lijkt, is vaak gewoon een andere leerstijl.”
💡 “Het gaat niet om onwil, maar om een andere manier van informatie verwerken.”

🔍 Herken jij een beelddenker?
Dit zijn typische signalen:
✨ Kan veel onthouden via beelden, maar vergeet verbale uitleg.
✨ Wordt snel overprikkeld bij te veel woorden of uitleg.
✨ Heeft een rijke fantasie, maakt creatieve oplossingen.
✨ Zegt vaak: “Ik weet het wel, maar ik kan het niet uitleggen.”
✨ Draait letters als b en d regelmatig om, vergeet letters, of schrijft cijfers in spiegelbeeld.
Veel beelddenkers zijn visueel sterk, maar lopen juist vast op ‘gewone’ schooltaken zoals lezen, schrijven of rekenen.


🔍 Herken jij een beelddenker?

💭 Vraag eens aan je kind:
“Denk eens aan jouw lievelingsplek…”
Let dan goed op waar het naartoe kijkt:
🔼 Omhoog? → Grote kans dat je kind in beelden denkt. Het ‘ziet’ de plek voor zich.
🔄 Opzij? → Misschien hoort het weer de geluiden van die plek.
🔽 Omlaag? → Het voelt wat het daar voelde: rust, warmte, spanning?
✨ De richting van de ogen zegt vaak meer dan woorden.
Beelddenkers denken niet met zinnen – ze denken met plaatjes, kleuren, sfeer.
🏫 Wat werkt goed thuis ?

🧩 Maak een visuele dagplanning samen met je kind.
🎲 Gebruik spel, filmpjes of kleuren om te leren.
🖍️ Laat je kind tekenen, bouwen of naspelen wat het leert.

Emma (6) leerde klok kijken via gekleurde post-its.
Groen was ochtend, blauw middag, oranje avond. Dat werkte !
🏫 Hoe kun je met school samenwerken?
👩🏫 Leg aan de leerkracht uit hoe jouw kind leert.
🎓 Vraag of er visuele hulpmiddelen gebruikt mogen worden..
🎧 Bespreek hulpmiddelen zoals een koptelefoon of wiebelstoel
Deze helpen om overprikkeling of onrust te verminderen, zonder te storen.
💬 Plan regelmatig een kort oudergesprek
Niet alleen bij problemen – maar om samen bij te sturen, te evalueren en te vieren wat goed gaat.

🌟 Voorbeelden uit de Praktijk

📘 Lotte (8) had moeite met rekenen. Sommen op papier gaven haar stress en ze raakte snel afgeleid. Haar vader besloot het anders aan te pakken: hij gebruikte LEGO-steentjes om optelsommen te visualiseren. Rood stond voor tientallen, geel voor eenheden.
Door te bouwen met sommen, begreep Lotte eindelijk wat ze deed – en waarom. Na een paar weken wilde ze zelfs zelf sommen maken. Leren werd een spel.

📘 Julia (10) raakte overprikkeld bij groepswerk.
Met een koptelefoon, een eigen planning en een rustige werkplek werkte ze zelfstandig – en scoorde hoger dan ooit tevoren.

📘 Noah (5) kon letters niet onthouden tot zijn moeder ze aan kleuren koppelde.
Elke klank kreeg een kleurtje.
Binnen twee weken kende hij het alfabet en begon hij spontaan woorden te vormen.

📘 Bram (7) had een hekel aan taal. Hij kon lezen, maar begreep de opdrachten niet en had moeite met spelling.
Zijn moeder ontdekte dat hij gek was op toneelspelen. Samen gingen ze zinnen oefenen door ze uit te spelen met knuffels.
Door personages te gebruiken, kon Bram ineens wél onthouden hoe een zin in elkaar zat.
Bij de dictees mocht hij een stripverhaal tekenen van zijn verhaal – en hij scoorde plots een voldoende.

📘 Yara (10 werd snel boos of verdrietig, vooral na school. Haar ouders begrepen eerst niet waarom. Toen ze samen een ‘emotiemeter’ tekenden – van 1 (heel rustig) tot 10 (paniek) – kon Yara dagelijks aangeven hoe ze zich voelde.
Hierdoor kon Yara zelf aangeven wanneer ze pauze nodig had. Er kwam meer rust en begrip thuis.
Een emotiedagboek hielp haar ook om haar hoofd weer leeg te maken !
👪 Ervaringen van Ouders
We vroegen ouders wat er veranderde toen ze ontdekten dat hun kind een beelddenker is – én ze de tips uit het ‘handboek ‘Beelddenken voor Ouders’ gingen toepassen.
Ze voelden zich niet langer machteloos, maar kregen woorden, herkenning en vooral praktische handvatten.
Hieronder lees je hoe kleine aanpassingen voor grote doorbraken zorgden – thuis én op school.
Wil je weten of je kind een beelddenker is, doe de test hier !

“Ik had altijd het gevoel dat mijn dochter ‘traag’ was. Maar nu zie ik dat ze op haar eigen manier razendsnel denkt. We werken nu met tekeningen en visuele stappen – en ze bloeit op.”
– Moeder van Elin (7)
“Ik dacht dat mijn zoon gewoon koppig was.”
“Hij deed nooit wat ik vroeg en vergat steeds simpele dingen. Toen we ontdekten dat hij een beelddenker is, viel alles op z’n plek. Nu gebruiken we pictogrammen voor ochtendtaken en oefent hij sommen met blokjes. Het is geen koppigheid – het is gewoon een andere manier van denken.”
— Moeder van Max (6)
“Mijn zoon kreeg telkens te horen dat hij niet luisterde. Maar hij begreep de uitleg gewoon niet op die manier. Nu hij filmpjes en schema’s mag gebruiken, gaat het stukken beter.”
– Vader van Daan (8)
“De juf dacht dat ze dromerig was.”
“Onze dochter kreeg te horen dat ze ‘niet goed oplette’ en vaak zat te tekenen tijdens de les. Maar toen we uitlegden dat tekenen haar helpt om informatie te verwerken, mocht ze haar eigen aantekeningen maken met tekeningen. Sindsdien onthoudt ze meer en voelt ze zich eindelijk begrepen.”
— Vader van Sofie (9)
“Beelddenken gaf ons als gezin zoveel inzicht. Niet alleen ons kind, maar ook ikzelf bleek een beelddenker! We begrijpen elkaar nu echt.”
– Moeder van Jip (6)
“Ik begreep eindelijk mezelf ook beter.”
“Toen mijn zoon getest werd als beelddenker, herkende ik zóveel van mezelf. Ik had vroeger precies dezelfde problemen met school en uitleg. We zijn nu samen op zoek naar wat voor ons werkt – en dat voelt als thuiskomen. Dit proces is niet alleen voor hem helend, maar ook voor mij.”
— Moeder van Elias (8)
📘 Nieuwsgierig naar meer ?
Ik hoop dat deze blog je helpt om met andere ogen naar je kind te kijken.
Niet als lastig, druk of onhandig – maar als uniek, visueel en krachtig.
Beelddenkers hebben geen andere aanpak nodig omdat ze niet meekomen,
maar omdat ze juist zó anders denken dat ze een andere ingang verdienen.
Gun jezelf en je kind de ruimte om samen te ontdekken wat wél werkt.
Stap voor stap. Met beelden. En met vertrouwen.
In het uitgebreide handboek ‘Beelddenken voor Ouders’
Met maar liefst 85 pagina’s vol inzichten en tips!
Leer je stap voor stap:
✅ Wat beelddenken precies is – en hoe je het herkent bij je kind
✅ Hoe je thuis én op school kunt ondersteunen met simpele aanpassingen
✅ Hoe je omgaat met overprikkeling, frustratie en faalangst
✅ Hoe andere ouders het hebben aangepakt – met eerlijke, herkenbare verhalen
👉 Bestel nu en ontdek hoe jij je kind écht kunt helpen leren op zijn of haar eigen manier.

Jij kan het verschil maken !
Mijn kind denkt in beelden – en dat is een kracht !
Kinderen die dingen op een andere manier zien – letterlijk en figuurlijk.
Misschien herken jij je kind al op de volgende pagina’s.
Zo niet? Geen zorgen – ook dan lees je waardevolle tips om het leren en leven thuis leuker en rustiger te maken.

💡 “Je kind is niet moeilijk – het leert en denkt gewoon op een andere manier.”
💡 “Wat lastig lijkt, is vaak gewoon een andere leerstijl.”
💡 “Het gaat niet om onwil, maar om een andere manier van informatie verwerken.”

🔍 Herken jij een beelddenker?
Dit zijn typische signalen:
✨ Kan veel onthouden via beelden, maar vergeet verbale uitleg.
✨ Wordt snel overprikkeld bij te veel woorden of uitleg.
✨ Heeft een rijke fantasie, maakt creatieve oplossingen.
✨ Zegt vaak: “Ik weet het wel, maar ik kan het niet uitleggen.”
✨ Draait letters als b en d regelmatig om, vergeet letters, of schrijft cijfers in spiegelbeeld.
Veel beelddenkers zijn visueel sterk, maar lopen juist vast op ‘gewone’ schooltaken zoals lezen, schrijven of rekenen.


🔍 Herken jij een beelddenker?

💭 Vraag eens aan je kind:
“Denk eens aan jouw lievelingsplek…”
Let dan goed op waar het naartoe kijkt:
🔼 Omhoog? → Grote kans dat je kind in beelden denkt. Het ‘ziet’ de plek voor zich.
🔄 Opzij? → Misschien hoort het weer de geluiden van die plek.
🔽 Omlaag? → Het voelt wat het daar voelde: rust, warmte, spanning?
✨ De richting van de ogen zegt vaak meer dan woorden.
Beelddenkers denken niet met zinnen – ze denken met plaatjes, kleuren, sfeer.
🏫 Wat werkt goed thuis ?

🧩 Maak een visuele dagplanning samen met je kind.
🎲 Gebruik spel, filmpjes of kleuren om te leren.
🖍️ Laat je kind tekenen, bouwen of naspelen wat het leert.

Emma (6) leerde klok kijken via gekleurde post-its.
Groen was ochtend, blauw middag, oranje avond. Dat werkte !
🏫 Hoe kun je met school samenwerken?
👩🏫 Leg aan de leerkracht uit hoe jouw kind leert.
🎓 Vraag of er visuele hulpmiddelen gebruikt mogen worden..
🎧 Bespreek hulpmiddelen zoals een koptelefoon of wiebelstoel
Deze helpen om overprikkeling of onrust te verminderen, zonder te storen.
💬 Plan regelmatig een kort oudergesprek
Niet alleen bij problemen – maar om samen bij te sturen, te evalueren en te vieren wat goed gaat.

🌟 Voorbeelden uit de Praktijk

📘 Lotte (8) had moeite met rekenen. Sommen op papier gaven haar stress en ze raakte snel afgeleid. Haar vader besloot het anders aan te pakken: hij gebruikte LEGO-steentjes om optelsommen te visualiseren. Rood stond voor tientallen, geel voor eenheden.
Door te bouwen met sommen, begreep Lotte eindelijk wat ze deed – en waarom. Na een paar weken wilde ze zelfs zelf sommen maken. Leren werd een spel.

📘 Julia (10) raakte overprikkeld bij groepswerk.
Met een koptelefoon, een eigen planning en een rustige werkplek werkte ze zelfstandig – en scoorde hoger dan ooit tevoren.

📘 Noah (5) kon letters niet onthouden tot zijn moeder ze aan kleuren koppelde.
Elke klank kreeg een kleurtje.
Binnen twee weken kende hij het alfabet en begon hij spontaan woorden te vormen.

📘 Bram (7) had een hekel aan taal. Hij kon lezen, maar begreep de opdrachten niet en had moeite met spelling.
Zijn moeder ontdekte dat hij gek was op toneelspelen. Samen gingen ze zinnen oefenen door ze uit te spelen met knuffels.
Door personages te gebruiken, kon Bram ineens wél onthouden hoe een zin in elkaar zat.
Bij de dictees mocht hij een stripverhaal tekenen van zijn verhaal – en hij scoorde plots een voldoende.

📘 Yara (10 werd snel boos of verdrietig, vooral na school. Haar ouders begrepen eerst niet waarom. Toen ze samen een ‘emotiemeter’ tekenden – van 1 (heel rustig) tot 10 (paniek) – kon Yara dagelijks aangeven hoe ze zich voelde.
Hierdoor kon Yara zelf aangeven wanneer ze pauze nodig had. Er kwam meer rust en begrip thuis.
Een emotiedagboek hielp haar ook om haar hoofd weer leeg te maken !
👪 Ervaringen van Ouders
We vroegen ouders wat er veranderde toen ze ontdekten dat hun kind een beelddenker is – én ze de tips uit het ‘handboek ‘Beelddenken voor Ouders’ gingen toepassen.
Ze voelden zich niet langer machteloos, maar kregen woorden, herkenning en vooral praktische handvatten.
Hieronder lees je hoe kleine aanpassingen voor grote doorbraken zorgden – thuis én op school.
Wil je weten of je kind een beelddenker is, doe de test hier !

“Ik had altijd het gevoel dat mijn dochter ‘traag’ was. Maar nu zie ik dat ze op haar eigen manier razendsnel denkt. We werken nu met tekeningen en visuele stappen – en ze bloeit op.”
– Moeder van Elin (7)
“Ik dacht dat mijn zoon gewoon koppig was.”
“Hij deed nooit wat ik vroeg en vergat steeds simpele dingen. Toen we ontdekten dat hij een beelddenker is, viel alles op z’n plek. Nu gebruiken we pictogrammen voor ochtendtaken en oefent hij sommen met blokjes. Het is geen koppigheid – het is gewoon een andere manier van denken.”
— Moeder van Max (6)
“Mijn zoon kreeg telkens te horen dat hij niet luisterde. Maar hij begreep de uitleg gewoon niet op die manier. Nu hij filmpjes en schema’s mag gebruiken, gaat het stukken beter.”
– Vader van Daan (8)
“De juf dacht dat ze dromerig was.”
“Onze dochter kreeg te horen dat ze ‘niet goed oplette’ en vaak zat te tekenen tijdens de les. Maar toen we uitlegden dat tekenen haar helpt om informatie te verwerken, mocht ze haar eigen aantekeningen maken met tekeningen. Sindsdien onthoudt ze meer en voelt ze zich eindelijk begrepen.”
— Vader van Sofie (9)
“Beelddenken gaf ons als gezin zoveel inzicht. Niet alleen ons kind, maar ook ikzelf bleek een beelddenker! We begrijpen elkaar nu echt.”
– Moeder van Jip (6)
“Ik begreep eindelijk mezelf ook beter.”
“Toen mijn zoon getest werd als beelddenker, herkende ik zóveel van mezelf. Ik had vroeger precies dezelfde problemen met school en uitleg. We zijn nu samen op zoek naar wat voor ons werkt – en dat voelt als thuiskomen. Dit proces is niet alleen voor hem helend, maar ook voor mij.”
— Moeder van Elias (8)
📘 Nieuwsgierig naar meer ?
Ik hoop dat deze blog je helpt om met andere ogen naar je kind te kijken.
Niet als lastig, druk of onhandig – maar als uniek, visueel en krachtig.
Beelddenkers hebben geen andere aanpak nodig omdat ze niet meekomen,
maar omdat ze juist zó anders denken dat ze een andere ingang verdienen.
Gun jezelf en je kind de ruimte om samen te ontdekken wat wél werkt.
Stap voor stap. Met beelden. En met vertrouwen.
In het uitgebreide handboek ‘Beelddenken voor Ouders’
Met maar liefst 85 pagina’s vol inzichten en tips!
Leer je stap voor stap:
✅ Wat beelddenken precies is – en hoe je het herkent bij je kind
✅ Hoe je thuis én op school kunt ondersteunen met simpele aanpassingen
✅ Hoe je omgaat met overprikkeling, frustratie en faalangst
✅ Hoe andere ouders het hebben aangepakt – met eerlijke, herkenbare verhalen
👉 Bestel nu en ontdek hoe jij je kind écht kunt helpen leren op zijn of haar eigen manier.

Jij kan het verschil maken !